دفاع خانم مهناز ناصح نژاد کارشناسی ارشد رشته آموزش سلامت
بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر ارتقاء سواد سلامت مادران و عملکرد نوجوانان در رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب در شهر سبزوار سال 1393،استاد راهنما :سرکار خانم دکتر نوشین پیمان واستاد مشاور :جناب آقاي دکتر حبیب ا ...اسماعیلی
شایع ترین بدخیمی دردنیا سرطان پوست است. در ایران در سال 1383 از کل سرطان ها در خانم ها و آقایان به ترتیب 13 و 17 درصد از انواع سرطانهای پوست بود که این رقم برای استان خراسان به ترتیب 6/12 و 17 درصد گزارش شده است و شواهدی قوی وجود ارتباط بین مواجهه با نور خورشید و ایجاد سرطان پوست را تأیید می کند . برآورد شده است که 80 درصد مواجهه با نور خورشید در سنین قبل از 21 سالگی اتفاق می افتد .لذا این مطالعه با هدف تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی بر مادران و عملکرد نوجوانان در رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب صورت گرفت . سطح معنی داری 05/0 بود.
میانگین سنی مادران (30/5±88/36) و میانگین سنی نوجوانان(78/1±75/13) بود . قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دوگروه آزمون و مداخله از نظر سواد سلامت مادران ، آگاهی ، خود کار آمدی، هنجارهای انتزاعی ، انتظارات پیامد، موانع درک شده و عملکرد نوجوانان در رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب مشاهده نشد، اما بعد از مداخله ، تفاوت معناداری در میانگین سواد سلامت مادران (001/0 P=) و آگاهی(001/0 P=)، خود کار آمدی (001/0 P=)، هنجارهای انتزاعی (001/0 P=)، انتظارات پیامد(001/0 P=) ، موانع درک شده (001/0 P=) و عملکرد نوجوانان در رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب (001/0 P=)مشاهده شد .
نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه کار آیی مداخله آموزشی براساس نظریه شناختی – اجتماعی بر ارتقای رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب در نوجوانان را از طریق آموزش مادران آنها نشان داد و نیز بیانگر این است که تاثیر هنجارهای انتزاعی (نگرش اعضای خانواده و دوستان ) بر چگونگی اتخاذ رفتار و تداوم عملکرد نوجوانان در رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب تاثیر گذار است و همچنین می توان با افزایش آگاهی از پیامدهای مورد انتظار انجام رفتارهای محافظت کننده از نورآفتاب ،موانع درک شده را کاهش و زمینه را برای ارتقاء رفتارهای محافظت کننده از نور آفتاب در نوجوانان فراهم آورد.